سید محمد مهدی زاده؛ مهدخت بروجردی علوی؛ سید محسن عسگرزاده
چکیده
پژوهش حاضر، برای شناخت چارچوب سازی سخنرانی ترامپ و روحانی در مورد مذاکرات برجام، توسط خبرگزاریهای ایسنا، فارس، بیبیسی فارسی و بخش فارسی صدای آمریکا در پیامرسان تلگرام صورت گرفته و از نظریه چارچوب سازی بهعنوان مبانی نظری تحقیق استفاده شده است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کمی و واحد تحلیل، مطلب است. در این پژوهش، کلیه اخبار منتشره ...
بیشتر
پژوهش حاضر، برای شناخت چارچوب سازی سخنرانی ترامپ و روحانی در مورد مذاکرات برجام، توسط خبرگزاریهای ایسنا، فارس، بیبیسی فارسی و بخش فارسی صدای آمریکا در پیامرسان تلگرام صورت گرفته و از نظریه چارچوب سازی بهعنوان مبانی نظری تحقیق استفاده شده است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کمی و واحد تحلیل، مطلب است. در این پژوهش، کلیه اخبار منتشره در مورد رویداد موردبررسی در کانالهای تلگرامی رسانههای خبری ذکر شده، به شیوه نمونهگیری هدفمند، کل شماری شدهاند. ضریب پایایی تحقیق بر اساس فرمول اسکات محاسبه شد که برای همه متغیرها بالای ۸۰ درصد بود که این امر نشانگر پایایی مطلوب متغیرهای پژوهش حاضر است. بر اساس یافتههای این تحقیق، در مورد سخنرانی ترامپ و روحانی، شیوه انتشار اخبار در خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری فارس و بیبیسی فارسی تقریباً مشابه یکدیگر بوده است و این رسانههای خبری (بیبیسی فارسی تا حدودی) علیه سخنرانی ترامپ، مطالب خود را منتشر کردهاند، در حالی اکثر قریب بهاتفاق اخبار صدای امریکا علیه سخنرانی روحانی منعکسشده بود.